Pagina's

zondag 5 januari 2014

OPERA


Ik was 15 jaar en radio veronica was mijn favoriete zender. Vanaf een boot op zee zonden ze popmuziek uit. Het was illegaal. De regering ging het onmogelijk maken.
Minstens 55000 mensen gingen op 18 april 1973 demonstreren in den Haag. Samen met een vriendinnetje ben ik die dag ook op de fiets van Rotterdam-Zuid naar den Haag geweest.
Op het malieveld was een podium waar veel artiesten optraden. Ik herinner me nog de dizzy man's band.
Een van de hits van de dizzy man's band is dit:
  1.    

                                        
Het gaat over opera, een muzieksoort waar ik totaal niet mee bezig 
was. Dat was muziek voor oude mensen, mijn moeder en haar vriendinnen bijvoorbeeld. welke kenmerken van operamuziek zijn er in dit nummer terug te vinden?

kostuums, stemgebruik, drama


Toch ben ik er zeker van dat iedereen met opera te maken heeft, vaak zonder het te beseffen. Bekijk de volgende voorbeelden:



Je kijkt bijvoorbeeld naar Holland 's got talent.
of reclame:




Daarom is 't toch wel handig om iets over opera te weten.
Opera is ontstaan in 1600 in Florence. Eigenlijk is het een gezongen toneelstuk. Een lied heet een Aria.
De tekst wordt vaak door iemand anders geschreven dan de muziek. De tekst heet het libretto. De componist maakt er dan de muziek bij. Deze muziek moet op een "mooie" manier gezongen worden. Dat heet belcanto.
Een hele beroemde operazangeres was Maria Callas. In Nederland was  Christina Deutekom beroemd. Bij de mannen hadden we Caruso en Pavarotti.
Er werd gezegd dat operazangers een glas kapot kunnen zingen. Is
dat zo?


 


Componisten hadden het niet gemakkelijk.
Mozart bijvoorbeeld had een hele strenge vader, waar hij eigenlijk bang voor was en een schoonmoeder waar hij ook niet vrolijk van werd.
Deze narigheid verwerkte hij door er muziek van te maken.
Kijk naar beelden uit de film Amadeus


voor dit stuk heb je een hele flexibele stem nodig.
als je dit kan zingen ben je een coloratuur- sopraan.



Ik dacht vroeger dat operamuziek echt iets was voor mensen die er verstand van hebben en vooral oud zijn, maar eigenlijk was opera vroeger vaak voor het volk en zijn de melodietjes die op straat werden gezongen uit beroemde opera's.
Dat is nog zo, kijk maar naar de volgende beelden.
Uit Carmen van Bizet:







En nu allemaal:




Ook de zangeres zonder naam gebruikte een opera-aria, "Va pensiero" uit de opera Aida van Verdi. Beter bekend als het slavenkoor. Deze opera werd gemaakt voor de opening van het suezkanaal. De opera speelde in Egypte en ging over slaven, dat waren daar Joden.
In Italie werd dit een soort volkslied, want ze voelden zich ook onderdrukt en waren ontevreden.


Deze versie is een popzanger en een operazanger




En dan nu op z'n Nederlands, met zwarte slaven.....







Een lied dat is geschreven toen Barcelona de olympische spelen binnen haalde, is Barcelona. Rockzanger  Freddie Mercury zingt dit nummer met operazangeres Montserrat Caballe:




We gaan nog 1 aria meezingen, maar eerst goed luisteren naar de
muizenfamilie 






en nu weer allemaal!




Wil je zelf ook eens naar een opera, neem dan wat te eten mee en een kussentje, want het is een lange zit. (ga ook even naar 't toilet want in de pauze....) Lees van te voren waar het over gaat, want de meeste opera's zijn in het Italiaans, Duits , Frans of ook wel Engels.
Het leukste is om in Verona te gaan, in een echte Romeinse arena van het jaar 30. Je zit in de open lucht. Er mogen nu nog 15000 mensen per keer in en er worden geen microfoons gebruikt.
Het gewone volk moet om half 8 al op de bovenste ring gaan zitten(met kussens en eten en naar binnen gesmokkelde flessen wijn), de duurdere rangen mogen later komen. De opera begint als het donker wordt. Iedereen heeft dan een klein kaarsje in z'n hand, nog steeds geen telefoons!


Nog een leuke tot slot, ook uit Carmen van Bizet:


1 opmerking:

  1. Hey Kaat, je bent er weer! Wat leuk. Een mooi log, alleen..ik ha niet al die YT bekijken, dan ben ik zo een paar uur verder vrees ik . en ik moet nodig gan koken. Die van de Dizzymansband ken ik trouwens ook nog van vroeger, lang geleden he haha..

    BeantwoordenVerwijderen